صفحه اصلی / بلاگ / مهم‌ترین نکات در انتخاب لباس کودک

مهم‌ترین نکات در انتخاب لباس کودک

مهم‌ترین نکات در انتخاب لباس کودک

انتخاب لباس برای کودکان ممکن است کار سختی به نظر برسد، اما این دور از واقعیت است و شما می‌توانید به‌راحتی با مراجعه به یک فروشگاه لباس بچگانه، استایلی منحصربه‌فرد برای فرزندتان بسازید.

تنها کاری که ممکن است تصمیم شما را به تعویق بیندازد تنوع، انتخاب، سبک لباس و رنگ است. اما جای نگرانی وجود ندارد زیرا امکانات بی‌پایان هستند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که ایده‌آل‌هایتان را در ذهن داشته باشید. بازار پوشاک ایران مملو از لباس‌های کودکانه شیک در رنگ‌ها و طرح‌های جذاب است و می‌تواند به‌راحتی پاسخگوی تمام سلیقه‌ها باشد.

نحوه خرید لباس کودک

مجموعه‌ای از لباس‌ها برای کودکان وجود دارد، و ممکن است به نظر برسد که خرید لباس کودک کار آسانی نیست. برای اینکه این فرایند لذت‌بخش‌تر و همچنین سازنده‌تر شود، ما در این مقاله، فهرستی از مهم‌ترین عواملی را که باید در هنگام خرید لباس کودک در نظر بگیرید، تهیه کرده‌ایم.

به‌احتمال زیاد در انتخاب لباس کودک به دنبال سه چیز هستید: سهولت در استفاده، لباس کودک بادوام که با کودک شما بزرگ می‌شود و رشد می‌کند! و محافظت در برابر عوامل داخل و خارج از خانه.

به جنس لباس کودک در هنگام خرید دقت کنید!

خیلی چیزهای مهمی وجود دارد که باید قبل از تشکیل خانواده در نظر بگیرید، و احتمالاً تقریباً به همه چیز فکر کرده و برای آمدن نوزاد احساس اطمینان و آمادگی کرده‌اید. اما، هنگامی که بسته کوچک شادی شما فرامی‌رسد، اولین واکنش شما ممکن است این باشد که لباس‌های شیک و گاهی گران‌قیمت به کودک بپوشانید و اینجاست که اولین مشکل ایجاد می‌شود.

در خرید لباس کودکان به‌ویژه نوزادان جنس پارچه اهمیت زیادی دارد زیرا نوزاد ممکن است دچار بثورات و سایر تحریکات پوستی شود. نوزادان پوست بسیار حساس و لطیفی دارند و اگر لباس از پارچه مصنوعی باشد ممکن است دچار جوش شود. علاوه بر این، از رنگ‌های بیش از حد روشن دوری کنید زیرا ممکن است حاوی مواد فلورسنت باشند، از خرید لباس با جنس نایلون و پلی‌استر اجتناب کنید زیرا نمی‌توانند رطوبت را جذب کنند و در نهایت باعث حساسیت و ناراحتی پوست می‌شوند.

بنابراین، یکی از عوامل مهمی که باید هنگام خرید لباس کودک در نظر بگیرید، مواد استفاده شده است، زیرا بهتر است با قطعاتی از پنبه یا ابریشم ارگانیک استفاده کنید. این مواد خواص خوبی دارند و برای لباس نوزاد مناسب هستند.

برای انتخاب راحت‌تر در ادامه به جنس پارچه‌هایی که برای لباس کودکان مناسب هستند اشاره می‌کنیم:

پارچه نخی پنبه ­ای: یکی از بهترین و رایج­ترین انواع پارچه برای لباس کودک، پارچه نخی است؛ به این دلیل که پارچه نخی سازگاری بیش­تری را با پوست لطیف و حساس بچه­ها دارد. از طرف دیگر شستشوی این نوع پارچه به‌مراتب راحت­تر از دیگر انواع است.

پارچه­ های پشمی: از ویژگی­های پارچه پشمی، این است که در عین گرم نگه‌داشتن کودک هم‌زمان از نرمی و لطافت نیز برخوردار است، بنابراین بهترین انتخاب لباس کودک برای فصل زمستان می­تواند از جنس پارچه پشمی باشد. علاوه بر گرمی و لطافت، این نوع از پارچه دارای قابلیت برش پذیری و دوخت راحت هستند که منجر به ایجاد لباس بسیار خوش‌پوش و زیبایی می‌شود.

به جنس لباس کودک در هنگام خرید دقت کنید!

ترکیب نخ و پلی‌استر: لباس­هایی که از این جنس پارچه تهیه می­شوند، عمر بالاتری نسبت به انواع نخ خالص دارند، و درعین‌حال که به‌راحتی شسته شده و چروک نیز نمی­شوند. از مزیت­های لباس با پارچه نخ و پلی­استر، قیمت کمتر و صرفه اقتصادی آن است.

لاک را: این جنس از پارچه بیش­ترین راحتی را برای کودکان به همراه دارد و می­تواند انتخاب مناسبی برای لباس کودک شما باشد.

سایز فاکتور مهمی است که باید هنگام خرید لباس کودک در نظر گرفت

شما می‌خواهید کودکتان در لباس‌هایی که می‌پوشد احساس راحتی کند، بنابراین باید مطمئن شوید که لباس‌هایی را می‌خرید که مناسب سایز آن‌ها باشد. لباس‌های با سایز مناسب نه‌تنها راحت هستند، بلکه به کودک شما اجازه می‌دهند راحت‌تر حرکت کند.

اگر هنوز در مورد سایز تصمیم ندارید، توصیه ما این است که همیشه به دنبال سایز بزرگ‌تر باشید. همچنین، مطمئن شوید که می‌توانید به‌راحتی لباس کودک خود را بپوشید و درآورید، زیرا احتمالاً زمانی برای مقابله با لباس‌هایی که پوشیدن و درآوردن آن‌ها به تلاش زیادی نیاز دارد، نخواهید داشت.

به این مسئله نیز توجه داشته باشید که بسیاری از لباس‌های کودک بر اساس سن کودک دسته‌بندی‌شده‌اند اما این معیار به‌تنهایی کافی نیست؛ برخی از کودکان دارای جثه بزرگ­تر و گاهی کوچک­تر نسبت به سن خود هستند بنابراین توصیه ما این است که علاوه بر سایزبندی که بر مبنای سن طراحی شده است، سایز و وزن فرزند خود را نیز مدنظر قرار دهید.

اگر زمانی از سایز مناسب برای کودک خود مطمئن نبودید بهتر است که سایز کمی بزرگ­تر را انتخاب کنید، زیرا لباس کمی گشاد بهتر از لباسی است که کودک در آن احساس راحتی نداشته باشد.

عملکرد لباس کودک

یکی دیگر از جنبه‌هایی که در هنگام خرید لباس کودک باید در نظر گرفته شود، عملکرد است. یک نوزاد تازه‌متولدشده نیازی به لباس‌های شیک ندارد زیرا بیشتر روز را در خواب می‌گذراند و فقط باید راحت باشد بنابراین در انتخاب لباس کودک به نکات زیر توجه کنید:

  • یقه: لباس‌های نوزاد با یقه‌های پهن را انتخاب کنید تا بتوانید به‌راحتی آن را بپوشید و درآورید.
  • شست‌وشوی آسان: وقتی بچه دارید، یکی از خسته‌کننده‌ترین کارها، شستن کلی لباس است که باید با دست‌شسته شود؛ بنابراین، لباس‌هایی را انتخاب کنید که به‌راحتی شسته شوند، این‌گونه می‌توانید زمان باکیفیت بیشتری را با فرزندان خود بگذرانید.
  • لباس‌های فاق دکمه‌دار را انتخاب کنید: این نوع لباس‌ها برای بچه‌های پوشکی بسیار کاربردی هستند زیرا در طول شب به‌سرعت پوشک آنها را عوض کنید، بنابراین فاکتور مهمی است که باید در هنگام خرید لباس کودک در نظر بگیرید.

عملکرد لباس کودک

هزینه را در نظر بگیرید

هنگامی که در مورد هزینه لباس کودک صحبت می‌کنید، باید فقط یک چیز را در نظر بگیرید، هرگز نباید کیفیت را به نسبت قیمت به خطر بیندازید. در مورد اینکه نوزادان پوست حساسی دارند و شما باید لباس‌های باکیفیت بخرید تا خیالتان راحت باشد.

بااین‌حال، اگر بودجه شما تنگ است، می‌توانید برخی از لباس‌های باکیفیت را به‌صورت آنلاین با قیمت‌های بسیار اقتصادی پیدا کرده و خریداری کنید. کمی جستجوی آنلاین انجام دهید و لباس‌های باکیفیت و عالی پیدا می‌کنید که مقرون‌به‌صرفه هستند.

برای لباس‌هایی که کاربرد روزمره دارند زیاد هزینه نکنید

از این­که لباس قدیمی بچه را با یک‌تکه لباس نو ست کنید نگرانی نداشته باشید و دنبال این نباشید که برای لباس قدیمی جایگزینی نو پیدا کنید که با لباس جدید ست شود، ممکن است یک تکه لباس قدیمی و لباس جدیدی که خریداری شده است به‌راحتی با هم ست شوند و هیچ مشکلی پیش نیاید و این را نیز در نظر بگیرید که ممکن است بعضی از لباس­ها زود برای کودکتان تنگ شود بنابراین آن را از بین برندهای گران­قیمت انتخاب نکنید.

به‌خاطر فعالیت و جنب‌وجوش زیادی که بچه­ها دارند، لباسی بخرید که دارای کیفیت و دوام بالا باشد و از پارچه­های بسیار نازک و ظریفی که با چند بار شسته شدن کیفیتشان از دست می­رود نباشد. این را هم به‌خاطر داشته باشید که یک لباس باکیفیت لزوماً لباسی از مارک و برند معروف و گران­قیمت نیست؛ بهتر است به دنبال لباس­هایی باشید که کیفیت و قیمت مناسب را هم­زمان دارا هستند.

هنگام خرید به درزهای لباس نیز دقت کنید، زیرا اگر درزها و دوخت­های لباس کودک محکم، مناسب و باکیفیت نباشد ماندگاری چندانی نخواهد داشت.

دلیل خرید لباس کودک

قبل از رفتن به فروشگاه لباس کودک، باید دلیل اصلی خرید را بدانید. شاید کودک شما برای بازی‌کردن، برای جشن تولد به لباس نیاز داشته باشد، یا بخواهید برای نوزادتان لباس‌های تابستانی جدید بخرید.

دانستن دلایل خرید به شما کمک می‌کند تا تنها لباس‌های ضروری را خریداری کنید. به‌این‌ترتیب، بدون داشتن فرصتی برای پوشیدن لباس‌هایی که کودکتان رشد می‌کند، نخواهید خرید؛ بنابراین، از قبل برنامه‌ریزی کنید که قرار است چه چیزی بخرید.

دلیل خرید لباس کودک

نوع دوخت و مدل لباس کودک

از دیگر نکاتی که در انتخاب لباس کودک باید مدنظر قرار دهید نوع دوخت و مدل لباس است:

سعی کنید لباسی را برای کودکتان انتخاب کنید که خودش بتواند به‌راحتی بپوشد. این امر منجر به یادگیری مهارت مسئولیت­پذیری در سنین پایین در کودکان می­شود؛ بنابراین برای رسیدن به این نتیجه نکات زیر را مدنظر قرار دهید:

  • بهتر است دکمه‌هایی که در لباس کودک به کار برده شده است به‌راحتی باز و بسته شود و از نوع سفت‌وسخت نباشد. همچنین بهتر است که لباس کودک فاقد دکمه در قسمت پشت لباس باشد تا کودک خودش بتواند آن را بپوشد.
  • زیپ به کار برده شده در لباس کودک روان باشد و از نوع سفت و محکم نباشد.
  • سعی کنید لباس کودک را انتخاب کنید که تنگ نباشد و به‌راحتی قابل پوشیدن باشد؛ درعین‌حال لباس نباید آن­قدر گشاد باشد که به‌سادگی از تن خارج شود.
  •  بهتر است یقه لباس کودک گشاد و راحت باشد که هنگام پوشیدن و درآوردن آن دچار ناراحتی نشود.
  •  در مورد شلوار کودک نیز بهتر است که کمر شلوار کودک کش­دار باشد زیرا نسبت به انواع زیپ­دار و سگک‌دار برای پوشیدن راحت­تر است و کودک در محیط مهدکودک یا مدرسه به‌راحتی می­تواند کارهایش را خودش انجام دهد.

به نظر کودک در انتخاب لباس اهمیت بدهید

بعد از 4 سالگی بهتر است در انتخاب لباس کودک از خود کودک نیز نظرخواهی کنید، از این طریق هم به او اعتمادبه‌نفس داده­اید و هم نسبت به لباسی که مطابق باسلیقه خودش انتخاب شده است احساس خوشایندی پیدا خواهد کرد، در غیر این صورت اگر کودک لباسی را دوست نداشته باشد ممکن است با اکراه آن را بپوشد.

به نظر کودک در انتخاب لباس اهمیت بدهید

رنگ لباس کودک

رنگ لباس کودک از آن دسته فاکتورهایی است که باید حتماً موردتوجه قرار بگیرد، بهتر است برای بچه­ها اصلاً به سراغ رنگ­های تیره نروید، زیرا بچه­ ها معمولاً لباس را با رنگ شاد و طرح فانتزی آن بیش­تر دوست دارند و رنگ­های شاد و روشن تأثیر مثبتی بر روی روحیه کودک دارد. می­توانید از خود کودکتان نیز در مورد رنگ لباس نظر بخواهید تا پوشیدن آن لباس به او حس خوشایندتری بدهد.

بهترین انتخاب لباس کودک برای آن دسته از لباس­هایی که احتمال لک و کثیف شدن آن زیاد است، پارچه­های طرح‌دار و شلوغ است تا لک­ها کم­تر به چشم بیاید.

رنگ سفید همچنین به‌خوبی با سایر سبک‌های انتخابی لباس و لوازم جانبی برای ترکیب و مطابقت با آخرین روندهای مد کودک هماهنگ می‌شود.

لباس‌هایی بخرید که امنیت کودک را تهدید نکند!

در کودکانی که دارای سن پایین­تر هستند (معمولاً زیر 2 سال) امنیت در انتخاب لباس حرف اول را می­زند. برای رسیدن به این منظور باید لباس را که برای کودک انتخاب می­کنید حتی­المقدور فاقد دکمه، بند و دیگر اشیاء تزیینی باشد، زیرا این احتمال وجود دارد که حس کنجکاوی کودک را برانگیخته و کودک آن­ها را کنده و به دهان بگذارد که این امر خطر خفگی را برای کودک در پی دارد.

برای حفظ سلامتی کودک خود بهتر است همیشه لباس­های نو را قبل از پوشیدن بشویید، زیرا کودکان پوست حساسی دارند و ممکن است بعضی از مواد شیمیایی باقی‌مانده در الیاف لباس یا آلودگی­های محیطی در لباس کودک باقی‌مانده و برای کودک مضر باشد.

لباس‌هایی بخرید که امنیت کودک را تهدید نکند!

جمع‌بندی

شما به‌عنوان والدین می‌خواهید لباس مناسبی برای کودک خود بخرید و گاهی کار خرید چندان آسان به نظر نمی‎رسد زیرا نکات مهمی در خرید لباس کودک وجود دارد که در صورت عدم آگاهی از آنها، خرید رضایت‌بخشی نخواهید داشت.

شما می‌خواهید لباس‌هایی راحت، بادوام بالا و مقرون‌به‌صرفه پیدا کنید؛ بنابراین، ما امیدواریم که لیست موارد مهم ما در هنگام خرید لباس کودک به شما کمک کند تا لباس ایده‌آل را برای کودک خود انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید