صفحه اصلی / بلاگ / همه چیز در مورد خرید لباس کودک

همه چیز در مورد خرید لباس کودک

همه چیز در مورد خرید لباس کودک

در هنگام خرید لباس کودک نکاتی وجود دارند که با در نظر گرفتن آن­ها می توانید خریدی با کیفیت، به صرفه و متناسب با نیاز کودک خود داشته باشید تا بدین طریق هم خودتان احساس رضایت از خرید خود داشته باشید و هم کودکتان در لباس خریداری شده حس راحتی و خوشحالی داشته باشد. پس در ابتدا لازم است که بدانید که معمول­ترین طبقه بندی برای لباس کودکان با توجه به سن صورت می­پذیرد؛ بر این اساس لباس کودک در 3 دسته قرار می­گیرد:

  • لباس نوزاد و نوپا
  • لباس کودک
  • لباس نوجوان

نکات مهم به هنگام خرید لباس برای کودکان

گروه نوزاد و نوپا شامل فرزندان گروه زیر 2 سال و سنین 3، 6، 12، 18و 24 ماه است. به این دلیل که در نوزادان سر دقیقاً روی گردن قرار ندارد و جلوتر است بنابراین باید لباس­های انتخاب شوند که از ناحیه سر کاملاً راحت پوشانده شده و به آسانی باز شوند تا کم­ترین فشار ممکن به سر و گردن نوزاد وارد شود. هم­چنین بهتر است که لباس­های انتخاب شده برای این گروه سنی، نرم و سبک باشد تا به پوست حساس و لطیف نوزاد آسیب وارد نکند به هنگام خرید لباس کودک نوپا به  لطافت پارچه بسیار اهمیت دهید سعی کنید لباسی نباشد که به اصطلاح تن کودک را بخورد معمولا پارچه‌های نخی نسبت به سایر جنس‌ها با پوست نوزاد یا کودک نوپا سازگارتر هستند.

گروه کودکان شامل گروه 2 تا 8 سال می­باشد. کودکان در این سن به دلیل طی کردن مراحل رشد مقداری چربی از دست می­دهند بنابراین اکثراً دور کمر کوچک و شکمی برجسته دارند. این ویژگی به مرور و با رشد کودک کم­تر می­شود.

نوجوانان نیز شامل افراد با گروه سنی 8 تا 14 سال را شامل می شوند. سایزبندی در دسته نوجوانان با فواصل 6 سانتی متری تعریف می­شوند. این امر به دلیل متوسط رشد سالیانه نوجوانان است البته ممکن است استثنائاتی هم وجود داشته باشد، بنابراین بهتر است که لباس نوجوانتان را بیش­تر با در نظر گرفتن قد او انتخاب نمایید.

نکات مهم به هنگام خرید لباس برای کودکان

به سایز لباس­ها توجه کنید و متناسب با سن کودک لباس انتخاب کنید

سایز بندی لباس کودکان هم مانند لباس بزرگسالان، در برندهای مختلف و در کشورهای متفاوت قدری با هم فرق دارد. البته بسیاری از لباس ­های بچگانه بر اساس سن کودک دسته­بندی می­شوند، که می­توان با در نظر گرفتن سن کودک لباس سایز مناسب برای او را انتخاب نمود. اما در مواردی که جثه کودک بزرگ­تر و یا کوچک­تر از نرمال آن سن باشد، در این صورت حتماً به سایزبندی لباس دقت کنید.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که سایز کودکان به ویژه در سنین کمتر از سه سال مدام در حال تغییر است، پس سعی کنید که لباسی که برای کودکتان خریداری می­کنید تا حدی راحت و گشاد باشد که مجبور نشوید در فاصله زمانی کوتاه مجددا اقدام به خرید کنید، در صورت خرید لباس اندازه و فیکس برای حال حاضر مطمئن باشید که بیش از چند بار قابل استفاده نخواهند بود، البته لباس های بسیار بزرگ نیز باعث آزار و اذیت کودک شده و در حرکت کردن او مشکلاتی ایجاد می کند.

البته قانون خرید لباس کودک در سایز بزرگتر از سن اکنون او برای خرید لباس‌هایی که فصل آنها رد شده است گزینه مناسبی است چرا که ممکن است برخی مغازه ها تخفیف های خوبی روی لباس‌های خود گذاشته باشند صرفا برای اینکه از فصل لباس‌ها گذشته است، ولی این قانون نیز در رابطه با برخی لباس ها صادق است نه همه آنها.

به سایز لباس­ها توجه کنید و متناسب با سن کودک لباس انتخاب کنید

لباس های با کیفیت را ترجیح دهید

از آنجایی که کودکان مدام در حال جنب و جوش و تکاپو هستند شاید نیاز باشد لباسهای آنها را بیشتر از لباس‌های بزرگسالان بشویید پس به هنگام خرید لباس کودک کیفیت پارچه لباس مورد نظرتان را در اولویت قرار دهید، به دنبال محصولاتی باشید که هم کیفیت و هم قیمت مناسب را یکجا داشته باشند. به عنوان مثال توجه به ضخامت پارچه لباس به هنگام خرید بسیار حایز اهمیت است. یکی از راه‌های کنترل پارچه از نظر کیفیت گرفتن آن به سمت نور است اگر سمت دیگر لباس مشخص بود بهتر است در انتخابتان تجدید نظر کنید چون به احتمال قوی با چندین بار شسته شدن کیفیتش را از دست خواهد  داد.

پس بسیار مهم است که بافت پارچه و لباس کودک، لطیف، نرم و با کیفیت باشد. زیرا پوست کودکان بسیار نرم و حساس است و پوشاندن لباس­هایی با جنس نامرغوب، زبر و خشن ممکن است منجر به قرمز شدن و حساسیت پوست کودک شود. لباس­هایی با جنس الیاف مصنوعی برای کوکان مناسب نیستند، بهتر است که در انتخاب و خرید لباس کودک، جنس­های طبیعی مانند کتان و پنبه و نخ را در نظر داشته باشید.

لباس های با کیفیت را ترجیح دهید

درزهای لباس بچه بایستی چگونه باشند

از دیگر نکات مهمی که به هنگام خرید لباس کودک بایستی به آن اهمیت دهید محکم دوخته شدن درزهای لباس است، چرا که در صورت شل بودن درزها ممکن است خیلی زودتر از آنچه که انتظارش را دارید درزها شکافته شده و پس از چند بار شستشو کیفیت خود را از دست دهد.

سبک­های مختلف لباس کودک را بشناسید، ولی استایل های راحتتر را خریداری کنید

یک پدر و مادر علاقه مند به شیک­پوشی، بهتر است که استایل و فرم بدن کودک خود را بشناسد تا بتواند بهترین انتخاب را در هنگام خرید لباس کودک داشته باشد. عواملی مانند فرم اندام­های فوقانی و تحتانی، رنگ پوست و رنگ چشم، همه از عوامل تأثیر گذار در انتخاب لباس کودک است.

برای مثال کودکان چاق­تر بهتر است که لباس­های اندامی و تنگ نپوشند و کودکان خیلی لاغر هم نباید لباس­های خیلی گشاد به تن کنند. ناگفته نماند که گاهی برهم زدن این اصول برای تغییر در سبک و ظراهر هیچ ایرادی ندارد اما نباید به امری همیشگی تبدیل شود. در هنگام خرید لباس کودک، به فرزندتان نیز اعتماد داشته باشید و مسئولیت انتخاب برخی از لباس­ها به خودش بسپارید تا علاوه بر رشد اعتماد و عزت نفس، فرآیند قدرت انتخاب نیز در او پرورش یابد.

ولی به این نکته نیز توجه داشته باشید که خرید لباس کودک متناسب با سن او بسیار حایز اهمیت است، قطعا خرید لباسی که گشاد و بزرگتر از سایز کودک به ویژه در هنگام تازه راه افتادن او باشد به هیچ عنوان توصیه نمی شود چون در این سن حفظ تعادل برای این کودک سخت است و لباس بزرگ ممکن است برای او دست و پاگیر باشد، یا وجود دکمه در لباس‌های کودکان زیر دو سال و نوزادان اصلا گزینه مناسبی نیست چرا که هر لحظه ممکن است آنها را کنده و ببلعد.

درست است که با شناخت دنیای مد، می‌توانید از سبک­های مختلف شیک پوشی کودکان اطلاع کسب نموده و بهترین انتخاب را در خرید لباس کودک خود داشته باشید و شاید شیک پوشی در کودکان  باعث ­شود که کودک بهتر و با اعتماد به نفس بیش­تر در جامعه حاضر شده و ارتباطات بهتری برقرار کند و خدایی نکرده مورد تمسخر قرار نگیرد. ولی به هنگام خرید لباس کودک بایستی راحتی کودک و البته خودتان را نیز در نظر بگیرید، سعی کنید لباسی را خریداری کنید که به هنگام پوشاندن آن نه خودتان اذیت شوید و نه فرزندتان، به خصوص اگر برای فرزند نوپای خود خریداری می کنید این نکته را در نظر بگیرید که شاید لازم باشد شب هنگام لباس او را تعویض کنید یا لازم باشد پوشک او را عوض کنید پس از خرید لباس‌هایی که یقه‌های کوچک دارند یا دکمه‌های زیاد دارند بپرهیزید.

حتی اگر برای بچه‌های مستقل خود لباس می‌خرید به این نکته توجه کنید که او می‌خواهد به تنهایی و بدون کمک لباسش را بپوشد. با این تفاسیر استفاده از شلوارهای با کمر کش، یا لباس هایی که کمر کش دارند و زیپ دار هستند مناسبتر خواهد بود.

سبک­های مختلف لباس کودک را بشناسید، ولی استایل های راحتتر را خریداری کنید

رنگ لباس کودک

یکی از سؤالات متداول که برای والدین پیش می­آید این است که برای لباس کودکمان چه رنگی انتخاب کنیم؟ خوب ما به شما پیشنهاد می­کنیم که بهتر است کلیشه آبی برای پسران و صورتی برای دختران را کنار بگذارید و رنگ را محدود به جنسیت نکنید. بنابراین شما می­توانید هر رنگی که حس می­کنید که بیش­تر به کودکتان می­آید را انتخاب نمایید. قطعا انتخاب لباس های سرتاپا تیره گزینه مناسبی نخواهد بود که در ناخودآگاه و روحیه او تاثیر بسیار منفی می گذارد، در صورت علاقه مندی به رنگ های تیره می توانید آن را با رنگ روشن ست کنید.

در رابطه با نوزادان نیز بهتر است رنگ روشن خریداری کنید تا در صورت نیاز به شستن هر چه زودتر پی به کثیفی آنها ببرید. در رابطه با کودکان سنین بالا نیز بهتر است این نکته را در نظر بگیرید که کودکان نیاز به تعویض لباس در فواصل کوتاه دارند چرا که مدام در حال بازی و کثیف کاری هستند، برای رده‌های سنی خاص خریدن لباس هایی که لکه‌ها و کثیفی‌ها در لابه لای طرح‌های آنها گم شده باشد بهتر است.

چه لباس هایی را برای کودکانمان نخریم

اجتناب از خرید لباس های زرق و برق دار

در خرید لباس کودک همانطور که گفتیم راحتی کودک در لباس مهمترین گزینه است، قطعا کودک شما در لباس‌هایی که از پارچه‌های زرق و برق دار و یا تور و گیپور دار در دوخت آن‌ها استفاده شده باشد زیباتر و دلرباتر دیده می‌شود ولی به این نکته نیز توجه کنید که پوشاندن لباسی که پوست کودک را بیازارد و برای او اذیت کننده باشد قطعا کار اشتباهی است.

اجتناب از خرید لباس های ریش دار و بندی

بنددار بودن لباس به خصوص برای کودک نوپا به نوعی خطرناک است چون علاوه بر جویدن آن توسط کودک که ممکن است آلودگی هایی را به نوزاد منتقل کند ممکن است به گردن او گیر کرده و خدای نکرده باعث خفگی او شود، پس به هنگام خرید لباس کودک به گزینه بند دار نبودن لباس فرزند خود دقت کنید.

اجتناب از خرید لباس های ریش دار و بندی

زیپ و دکمه های خطرناک را فراموش نکنید

اگر در خرید لباس کودک خود به وجود زیپ و دکمه در لباس اصرار دارید سعی کنید از انواع مدل های مناسب برای کودک با رده سنی مشخص خریداری نمایید، به عنوان مثال خرید لباسی که دکمه های آن امکان جدا شدن دارند برای نوزاد نوپا خطرناک است حداقل هر از چند وقت یکبار آن را چک کنید یا از دکمه های فشاری استفاده کنید.

زیپ در لباس نیز به خصوص سرزیپ‌ها از بخش های خطرناک لباس هستند، پس ترجیحا به سراغ زیپ‌هایی بروید که از مشتقات پلاستیک باشند و از امنیت و دوام بالایی برخوردار باشند و یا سرزیپ های پارچه ای داشته باشند.

خریدن تعداد زیادی لباس کودک اشتباه است

لباس­ها خیلی زود برای کودکان کوچک می­شوند به این دلیل که کودک در حال رشد مداوم است؛ بنابراین اگر به یک­باره تعداد زیادی لباس هم­سایز را برای کودک بخرید، خیلی زود برای کودکتان کوچک شده و دیگر نمی­توان آن­ها را استفاده کرد. بهترین کار این است به مرور و هر بار چند تکه لباس کودک خریداری کنید تا با کوچک شدن تعداد زیادی از  لباس­های نو مواجه نشوید.

به عنوان سخن آخر بایستی بگوییم که به دلیل تنوع بالای لباس کودکان در انواع مدل ها از جمله بادی، تیشرت، شلوار، شلوارک، سرهمی، لباس های تابستانی، زمستانی و … کار خرید لباس کودک برای خانواده هم بسیار لذت بخش است و از طرفی شناخت یک جنس مرغوب و دانستن سایز استاندارد و از همه مهمتر پرداخت هزینه زیاد کاریست بس دشوار. در این مقاله سعی کردیم تا شما را تا حدودی با ملاک ها و معیارهایی که در خرید لباس کودک بایستی به آنها توجه کنید راهنمایی نماییم، تا بتوانید لباسی مناسب و راحت خریداری کنید تا هم خود و هم کودکتان خوشحال و راضی باشید.

دیدگاهتان را بنویسید