صفحه اصلی / بلاگ / همه چیز در مورد رنگ مناسب برای کودکان

همه چیز در مورد رنگ مناسب برای کودکان

همه چیز در مورد رنگ مناسب برای کودکان

رنگ لباس یکی از تأثیرگذارترین موارد بر روحیه کودکان است. بنابراین توجه به انتخاب رنگ مناسب برای کودکان بسیار حائز اهمیت است. از ویژگی­های چشم­های کودکان این است که اشیاء پیرامون خود را بر اساس رنگ­ها دسته­بندی می­کنند و همین موضوع کافی است تا به مسئله رنگ مناسب برای کودک در انتخاب لباس کودکان با اهمیت و دقت بیش­تری نگاه کنیم.

کودکان در سنین 3 تا 4 سالگی شروع به تشخیص و نامیدن رنگ­های اصلی می­کنند، و با بزرگ­تر شدن و رسیدن به سن 5 سالگی شروع به ارجحیت دادن به رنگ­هایی خاص می­کنند و با استفاده از رنگ­ها  فضایی را خلق می­کنند که شخصیت در حال رشد خود را در آن فضا منعکس می­کنند. بنابراین از مسئله انتخاب رنگ مناسب برای کودکان غافل نشوید و آن را کم اهمیت ندانید.

نکات مهم در مورد رنگ مناسب برای کودکان

رنگ های گرم و روشن از آن دسته رنگ­هایی هستند که کودکان را به سمت خود جذب می­کنند و در روحیه آن­ها تأثیر مثبت فراوانی می­گذارد. بهتر است بدانید که تشخیص رنگ­های روشن برای کودک نسبت به رنگ تیره بسیار آسان­تر است؛ به همین دلیل اگر روحیه و شادابی فرزندتان برایتان اهمیت دارد در انتخاب رنگ لباس کودک معیار را بر مبنای رنگ­های روشن قرار دهید.

از ویژگی­های کودکان این است که سلیقه شخصی مخصوص به خود را در مورد رنگ­ها دارند و همین مسئله موجب می­شود که والدین بتوانند با مشورت گرفتن از خود کودک و سهیم کردن او در امر انتخاب رنگ لباس کودک خرید راحت­تری را تجربه کنند. هر رنگی نقش خاصی در ویژگی های رفتاری کودکان ایفا می کند، به عنوان مثال به گفته روانشناسان استفاده از تون رنگ های آبی، سبز و بنفش به کودکتان در داشتن خواب راحت و آرام کمک می‌کند.

اهمیت رنگ زرد در لباس کودکان و همچنین محیط پیرامونشان

گفته می‌شود که رنگ زرد باعث افزایش تمرکز کودک برای انجام تکالیفش می‌شود، پس استفاده از یک تیشرت یا پیراهن زرد و یا حتی اسباب و وسایلی چون میز زرد به هنگام انجام تکالیف در کودکان شوق و اشتیاق خاصی ایجاد خواهد کرد. در حالت کلی شما می‌توانید با استفاده از رنگ‌های متنوع در لباس‌های فرزندانتان در خلق و خوی آنها تاثیر بسزایی بگذارید.

البته این نکته را نیز در نظر داشته باشیدکه ترکیب رنگ زرد با سایر رنگ ها می‌تواند انرژی خاصی را به کودک و یا اطرافیان منتقل کند، به عنوان مثال مجاورت رنگ زرد به همراه رنگ‌های تیره مثل ترکیب زرد و سیاه احساس خطر و حادثه را به فرد بیننده منتقل می‌کند ولی درحالت کلی رنگ زرد مثل ویتامین عمل می‌کند که در روحیه کودکان تاثیر مثبت زیادی دارد.

اهمیت رنگ زرد در لباس کودکان و همچنین محیط پیرامونشان

رنگ های مناسب برای کودکان

رنگ­های مختلف اثرات ذهنی و مغزی مثبت و منفی زیادی را القا می­کنند، به کار بردن یک رنگ به تنهایی می­تواند تأثیر منفی داشته باشد بنابراین بهتر است همیشه از ترکیب چندین رنگ به طور همزمان در مورد محیط پیرامون و رنگ لباس کودک استفاده کنیم. طبق تحقیقات انجام شده رنگ آبی در بین پسر بچه­ها پرطرفدار و محبوب شناخته شده است، و رنگ صورتی و ارغوانی از رنگ­های مورد علاقه دختر بچه­ها است.

کودکان خیلی زود می­توانند رنگ­ها را تشخیص دهند و در 6 ماهگی قادر خواهند بود که بین رنگ­های مختلف تفاوت قائل شوند؛ قرمز از آن رنگ­هایی است که خیلی زود موجب جلب توجه کودک می­شود، و بعد از آن رنگ­های زرد، آبی، سبز و نارنجی قرار می­گیرند. اما این را در نظر داشته باشید که نباید در انتخاب رنگ لباس کودک، رنگ را محدود به جنس یا شخصیت خاصی کرد. به طوری که شاهد ترکیب رنگ صورتی با دیگر رنگ­ها برای پسر بچه­ها هستیم و رنگ آبی با ترکیب سفید برای دختر بچه­ها می­تواند بسیار زیبا و آرامش­بخش باشد.

رنگ زرد آفتابی یکی از رنگ­های مناسب برای کودکان به شمار می­رود؛ هم­چنین رنگ­های گرم از جمله رنگ قرمز نیز سرشار از انرژی هستند و گزینه بسیار مناسبی برای رنگ لباس کودک محسوب می­شود.

رنگ مناسب لباس کودک 0 تا 3 ماهه

توصیه می شود رنگ لباسهای نوزاد 0 تا سه ماهه را خنثی یا به عبارتی nude انتخااب کنید، چرا؟ دلایل متعددی برای این ادعا وجود دارند، انتخاب رنگ لباس کودک خنثی برای این رده سنی در درجه اول به خاطر تشخیص احتمالی اشتباه هرچند ناچیز جنسیت کودک است، حتی با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی ما گاها شاهد تشخیص اشتباه سونوگرافیست ها هستیم، حال تصور کنید کل رنگ لباس کودک خود را صورتی و یا کلا آبی خریداری نمایید، پس از تولد نوزاد قطعا در ذوقتان خواهد خورد، ولی انتخاب رنگ لباس کودک نود ربطی به جنسیت نداشته و هم برای نوزاد پسر و هم نوزاد دختر مناسب است.

از دلایل دیگر انتخاب رنگ خنثی در لباس نوزاد این‌است که می‌توانند حس تمیزی و پاکیزگی را در کنار شیک و مجلسی بودن به شما القا کنند، از طرفی طبق گفته دانشمندان کودک در سه ماهه اول زندگی خود فقط قادر به تشخیص نور است پس از آن به مرور زمان رنگ‌های دیگر را نیز به طور محدود تشخیص می‌دهد، پس توصیه می‌شود از رنگ‌های زننده و پر انرژی در سال‌های اول زندگی کودک استفاده نشود تا زمانی خود انتخاب رنگ لباسش را انجام دهد.

رنگ مناسب لباس کودک 0 تا 3 ماهه

انتخاب رنگ لباس کودک 3 تا 6 ماهه

با  افزایش سن کودک به مرور زمان بهتر است از رنگ‌های دیگر در انتخاب رنگ لباس کودک و یا حتی وسایل موجود در اتاق آن استفاده شود چرا که استفاده از ‌رنگ‌های اصلی و به ویژه رنگ‌های روشن می‌تواند در تحریک مغز نوزاد شما اثرات مثبتی گذاشته و مغز کودکتان را رشد دهد، به عنوان مثال دیدن رنگ زرد یا صورتی در این سن می تواند کودکتان را به وجد بیاورد.

انتخاب رنگ لباس کودک 3 تا 6 ماهه

انتخاب رنگ لباس کودک 6 تا 12 ماهه

در این سن کودک شما به خوبی رشد یافته و با دیدن رنگ‌های مختلف می‌تواند واکنش نشان دهد، انتخاب رنگ لباس کودک متنوع در این سن می تواند احساسات مختلف را در کودک تقویت کند از جمله اینکه می‌تواند باعث افزایش انرژی، احساسات یا خلاقیت کودک شود. در حالت کلی استفاده از رنگ های روشن متنوع در این سن بسیار خوب و انرژی بخش است.

رنگ های مناسب کودکان یک تا دوسال

از آنجاییکه احساس نیاز به تعامل بیشتر بین کودک و محیط وجود دارد بنابراین در این سن نه فقط در رابطه با انتخاب رنگ لباس بلکه سایر دکورهای موجود در اتاق کودک نیز بایستی از رنگ‌های بسیار با تنوع بالا استفاده شود، در این سن استفاده از رنگ لباس کودک گرم روشن یا سرد روشن بسیار گزینه مناسبی خواهد بود.

رنگ های مناسب کودکان یک تا دوسال

رنگ لباس کودک مناسب برای سن 3 تا 4 سال

در این سنین کودک به طور کامل قادر به تشخیص رنگ‌ها می‌باشد پس بسیار مهم است که از نظر خود او نیز در انتخاب رنگ لباسش نظر بخواهید، چرا که با اینکار هم می‌توانید مهارت‌های تشخیص رنگ کودکان را افزایش دهید و هم در رشد اعصاب و مغز او نقش بسزایی داشته باشید.

چگونگی کاربرد رنگ­های تیره در لباس کودکان

بهتر است که از کاربرد رنگ تیره به تنهایی در لباس کودک خودداری کنید، توصیه ما به شما این است که اگر قصد دارید که از رنگ تیره در لباس کودک خود استفاده کنید، از ترکیب این رنگ­ها با رنگ­های روشن استفاده کنید؛ ترکیب رنگ­های تیره با رنگ­هایی مانند کرم و سفید در رنگ لباس کودک نتیجه بسیار زیبایی خواهد داشت.

چگونگی کاربرد رنگ¬های تیره در لباس کودکان

به کار بردن رنگ سفید در لباس کودک

بدون شک رنگ سفید مورد پسند همه سلیقه­هاست. اما کاربرد رنگ سفید یکدست می­تواند احساسات را کم کند در مقابل بهترین گزینه برای ترکیب کردن با دیگر رنگ­هاست؛ اگر در ترکیب کردن رنگ سفید با دیگر رنگ­ها در لباس کودک دچار سردرگمی شده­اید بهتر است بدانید که رنگ سفید قابلیت ترکیب شدن با تمام رنگ­ها را دارد؛ ترکیب رنگ سفید با دیگر رنگ­ها از جمله صورتی، آبی، قرمز جلوه­ای بسیار شیک و زیبا را نمایان می­کند. اگر رنگ لباس کودک کاملاً سفید باشد، مشکل ایجاد لک و کثیف شدن را در پی خواهد داشت که باید به این مسئله نیز توجه کنید.

روانشناسی رنگ­ها برای لباس کودک

آبی: رنگ آبی را همه با حس آرامش، دانش و خرد می­شناسند؛ به کار بردن این رنگ در لباس و اطراف کودک باعث رقم زدن خواب شبانه آرام برای او می­شود. استفاده از این رنگ در اتاق و لباس کودک بیش­فعال و پر جنب و جوش می­تواند تا حدی باعث ایجاد آرامش در او شود.

سبز: رنگی است که تازگی، نشاط، عزت نفس و امید را در انسان القا می­کند؛ بنابراین رنگ مناسب برای کودکانی است که عزت نفس اندکی دارند و یا احساس افسردگی در آن­ها دیده می­شود.

رنگ قرمز: به کار بردن رنگ قرمز در لباس کودک، احاس شور و هیجان را در کودک زنده می­کند؛ اما در مورد کودکان پرخاشگر و مضطرب استفاده از لباس­های کاملاً قرمز رنگ گزینه مناسبی نیست؛ ترکیب رنگ قرمز و سفید در وسایل و لباس کودک منجر به افزایش اشتها و هوشیاری او می­شود.

روانشناسی رنگ­ها برای لباس کودک

رنگ زرد: زرد، رنگی زندگی­بخش و انژی زا است، قرار گرفتن در معرض رنگ زرد هم برای کودکان و هم بزرگسالان مثل واستفاده از ویتامین است و فواید زیادی دارد؛

اما در استفاده از رنگ زرد زیاده روی نکنید زیرا می­تواند کودک را پریشان کند. علاوه بر آن به این نکته توجه داشته باشید  که ترکیب زرد و سیاه به طور هم­زمان ترکیب رنگ مناسبی برای لباس کودک نیست؛ زیرا کنار هم قرار گرفتن این دو رنگ نیروی هشدار عمیقی را القا می­کند و احساس حادثه و خطر را تداعی می­کند.

رنگ­های خاکی، قهوه­ای، بژ و خاکستری: این رنگ­ها به دلیل داشتن احساس صمیمیت، راحتی و آرامش می­تواند گزینه مناسبی در رنگ لباس کودکان بیش فعال و پر انرژی باشد.

رنگ نارنجی: نارنجی نماد شور و  هیجان، موفقیت و قدرت است. از اثرات مفید رنگ نارنجی این است که اشتها را افزایش می­دهد و منجر به تقویت هوش و ایجاد شور و نشاط می­شود؛ بنابراین استفاده از نارنجی را در رنگ لباس کودک و اتاقش فراموش نکنید.

رنگ بنفش: رنگ بنفش روشن مانند ارغوانی فضایی آرامش­بخش را تداعی می­کند اما توجه داشته باشید که استفاده از رنگ بنفش تیره در لباس کودکان توصیه نمی­شود زیرا می­تواند احساساتی مانند ناامیدی و غم را ایجاد کند.

 

 

رنگ­ها چگونه بر کودکان تأثیر می­گذارد

رنگ­ها این مزیت را دارند که می­توانند کودکانی را که کم‌توجه هستن و یا تمرکز ندارند تحریک کنند و احساساتی را در آن­ها برانگیزانند. کودکان با استفاده از رنگ­ها می­توانند ابراز احساسات کنند، این امر به خصوص در مورد کودکانی که در ابراز عواطف و احساسات خود مشکل دارند بیش­تر حائز اهمیت است.

در پایان اینکه رنگ های مختلف می توانند اثرات ذهنی مثبت و منفی زیادی را روی کودکان شما به جا بگذارند چرا که به گفته محققان رنگ‌ها می‌توانند روی کل سیستم عصبی تاثیر گذاشته و در رشد مغز آنها موثر باشند پس داشتن دانش کافی در رابطه با رنگ مناسب برای رده‌های سنی مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است،  و به عنوان سخن آخر اینکه اگر کودکتان به سنی رسیده است که قدرت تشخیص رنگ‌ها را داشته و نیز علاقه‌مندی به آن‌ها را نشان می‌دهد در مورد رنگ مناسب برای لباس کودک و یا اتاقش این اجازه را به او دهید که خودش نیز نظر دهد، با این کار اعتماد به نفس او بیش­تر شده و منجر به رشد خلاقیت و احساسات در کودک شما می­شود.

دیدگاهتان را بنویسید