صفحه اصلی / بلاگ / روش های از بین بردن انواع لکه لباس

روش های از بین بردن انواع لکه لباس

حتما برای شما هم پیش آمده که بلوز یا شلوار مورد علاقه‌تان با غذا یا نوشیدنی آغشته شده و چاره‌ای جز دور انداختن آن‌ها نداشته اید. لکه‌های غذا و نوشیدنی روی لباس‌ها می‌توانند ناامیدکننده باشند اما اگر نکات ارائه شده در این مقاله را در مورد پنهان کردن لکه‌های روی لباس‌ اعمال کنید شاید بتوانید از شر این لکه‌ها راحت شوید.

لکه‌های روی لباس انواع مختلفی دارد. برخی به سرعت شسته می‌شوند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به تلاش یا زمان بیشتری برای حذف نیاز داشته باشند. به عنوان مثال، برخی از پارچه‌ها به طور طبیعی بیشتر احتمال دارد کثیفی و لکه‌ها را به خود جذب کنند. در حالی که برخی دیگر تمایل دارند آن‌ها را دفع کنند. علاوه بر این، حذف برخی از مواد دشوار است ولی برخی دیگر به راحتی پاک می‌شوند. به عنوان مثال اگر لکه روی لباس روغن باشد اغلب بدون آسیب رساندن به پارچه، به طور کامل پاک می‌شوند.

برای برطرف کردن لکه ها چه کنیم؟

۱) بلافاصله لکه را بشویید

بهترین راه برای از بین بردن لکه‌های روی لباس این است که مطمئن شوید آن را در اسرع وقت بشویید. این کار کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که تمام لکه‌ها پاک شده اند، ولی اگر نتوانستید یکی از روش‌های زیر را امتحان کنید. اگر احتمال دارد لباس‌ها قبل از شستن دوباره لکه شوند، آن‌ها را در یک کیسه پلاستیکی در بسته قرار دهید. از پودر بچه استفاده کنید: مقداری پودر بچه را روی دست یا پارچه‌ای بریزید و به آرامی روی لکه بمالید. صبر کنید تا خیس بخورد و سپس پودر اضافی را پاک کنید.

 

۲) از جوش شیرین استفاده کنید

اگر می‌خواهید از شر لکه‌های روی لباس خلاص شوید، استفاده از جوش شیرین یک راه ارزان و موثر است. جوش شیرین را در یک کاسه کوچک بریزید و به اندازه‌ای آب اضافه کنید که شبیه خمیر شود. به آرامی محل لکه دار را با خمیر مالش دهید. اجازه دهید حدود ۲۰ دقیقه بماند و سپس آن را کاملاً با آب سرد بشویید و در صورت امکان در نور خورشید خشک کنید.

همچنین می‌توانید نصف قاشق چای‌خوری سفید کننده را با یک گالن آب سرد در یک بطری اسپری مخلوط کنید و به طور مستقیم روی محل لکه دار اسپری نمایید. اجازه دهید حدود ۵ دقیقه بماند و سپس با آب سرد بشویید. همیشه ابتدا یک نقطه نامشخص از لباس را آزمایش کنید تا ببینید که به رنگ آن آسیب وارد می‌شوند یا نه؟ سرکه: ۱ فنجان سرکه را با ۲ فنجان آب گرم در یک سطل یا ظرف بزرگ مخلوط کنید و لباس را یک شب خیس کنید. پس از اتمام کار، آن‌ها را به طور کامل در آب خنک بشویید. نمک: مقدار مساوی نمک و جوش شیرین را با هم ترکیب کنید تا به صورت یک ماده پودری درآیند سپس به آرامی روی لکه‌های روی لباس  بمالید تا از بین بروند یا حداقل به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کنند.

 

۳) سرکه سفید را امتحان کنید

سرکه سفید یک راه عالی برای تمیز کردن لکه‌های روی لباس است، زیرا یکی از مواد تشکیل دهنده بیشتر نرم کننده‌های طبیعی پارچه است. اگر لباس را قبل از شستن به سادگی در سرکه سفید خیس کنید، راحت‌تر از بین می‌رود. برای انجام این کار، سینک ظرفشویی را با آب خنک پر کنید و ۱ فنجان سرکه سفید مقطر به آن اضافه کنید. لباس‌های کثیف را داخل مخلوط قرار دهید و حداقل ۲۰ دقیقه خیس کنید. سپس طبق معمول در آب خنک بشویید. اگر بعد از انجام این کار لکه‌ای باقی ماند، سعی کنید روی آن‌ها را با نوشابه اسپری کنید. اگر این روش جواب نداد، ناامید نشوید! مهمترین چیز داشتن ابزار و دانش مناسب برای مقابله با این لکه‌های مزاحم است.

۴) لکه را با نمک برطرف کنید

یک تصور غلط رایج این است که نمک فقط لکه را بدتر می‌کند. در اینجا پنج مرحله برای از بین بردن موثر لکه‌های روی لباس با نمک آورده شده است: به آرامی روی لکه نمک بپاشید، با انگشتان خود آن را محکم بمالید، سپس اجازه دهید ۱۰ دقیقه (یا بیشتر) بماند، از یک برس یا قاشق استفاده کنید. برای خارج کردن مایع از پارچه به آرامی آن را بچکانید و در آخر با آب سرد کاملاً بشویید. هنگامی که با یک لکه روغنی سر و کار دارید، قبل از استفاده از هر محصول دیگری ابتدا از صابون ظرفشویی استفاده کنید. صابون ظرفشویی روغن را از بین می‌برد اما حاوی هیچ سفید کننده‌ای نیست که به الیاف لباس آسیب برساند. صابون را می‌توان مستقیماً روی نقطه استفاده کرد یا در یک کاسه به آب داغ اضافه نمود و سپس روی آن نقطه ریخت. هر دو راه خوب کار می‌کنند. روز بعد، می‌توانید بدون نگرانی از باقی‌مانده لکه‌های روغن، آن را طبق معمول بشویید.

آیا لکه‌هایی وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را پاک کرد؟

گاهی حتی وقتی تمام تلاش خود را می‌کنید، برخی از لکه‌های روی لباس  از سرجایشان تکان نمی‌خورد. اما سخت‌ترین لکه‌هایی که حتی گران‌ترین پاک کننده‌ها هم به سختی پاک می‌کنند کدامند؟ بسیاری از مردم در مورد این پنج لکه شنیده اند: شراب، قهوه، سس کچاپ، سس شکلات و پاک کننده لاک ناخن. اما بسیاری از انواع دیگر لکه‌های روی لباس  وجود دارند که پاک کردن آن‌ها حتی برای با تجربه‌ترین پاک کننده‌ها نیز دشوار است. به نظر می‌رسد بسیاری از لکه‌های روی لباس در ابتدا به راحتی از بین می‌روند، اما پس از شستشوی زیاد، اغلب دوباره ظاهر می‌شوند. زیرا لکه اصلی هنوز وجود دارد و گاهی اوقات به این دلیل است که پارچه به نوعی آسیب دیده است لکه‌های روی لباس همیشه می‌توانند اثری از خود به جای بگذارند.

 

گاهی اوقات، حتی اگر نتوانید یک لکه را به طور کامل پاک کنید، ممکن است بتوان ظاهر آن را به حداقل رساند. پاک کننده‌ها ترفندهای مختلفی را برای انواع خاصی از لکه‌های روی لباس ایجاد کرده اند، اما ممکن است برای یافتن راه حل مناسب برای مشکل خاص شما نیاز به آزمایش باشد.

 

چه عواملی سبب ماندگاری لکه می شود؟

لکه‌های زیادی وجود دارد که در زندگی خود با آن‌ها مواجه می‌شویم. به همان اندازه استراتژی ها، ابزارها و روش‌های زیادی وجود دارد که به ما کمک می‌کند آن‌ها را حذف کنیم. دلایل زیر می‌تواند بر دشواری از بین بردن لکه تأثیر بگذارد:

  • تاخیر در تمیز کردن لکه ها: موثرترین راه برای از بین بردن لکه‌های روی لباس این است که سریع عمل کنید. هر چه لکه بیشتر روی پارچه یا سطح دیگری باقی بماند، پاک کردن آن دشوارتر می‌شود.

 

  • ندانستن علت لکه: مهم‌ترین عاملی که در تمیز کردن لکه باید در نظر گرفت، دانستن علت آن است. این به شما کمک می‌کند تا روش‌ها و ابزارهای مناسبی برای حذف آن‌ها پیدا کنید. با این حال، اگر علت لکه را نمی‌دانید، مجبور خواهید شد از روش‌های آزمون و خطا برای پاک کردن آن استفاده کنید. این می‌تواند وضعیت لکه را بدتر کند.

 

  • ظریف بودن ماده یا سطحی که لکه شده است: اگر لباس یا سطح بسیار ظریف باشد، پاک کردن لکه‌های سرسخت لباس دشوار می‌شود.

اولین قدم شما اهمیت زیادی دارد: گام‌های اولیه‌ای که برای از بین بردن کثیفی یا لکه‌های روی لباس انجام می‌دهید می‌تواند به طور دائم روی پارچه یا سطح بنشیند. این می‌تواند به پارچه اجازه دهد تا با عامل ایجاد لکه واکنش نشان دهد و به آن اجازه دهد تا عمیقاً در پارچه فرو رود و لکه را برای پاک کردن سخت کند. بنابراین، هنگام تلاش برای از بین بردن لکه، همیشه در ابتدا اقدامات مناسب را انجام دهید.

 

لکه‌های مختلف روی پارچه

1. لکه‌های خون خشک شده

خونی که روی پارچه خشک شده دائمی است زیرا اکسید می‌شود و به رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه تبدیل می‌شود. اما شما می‌توانید با ایجاد برخی تغییرات ساده در تنظیمات ماشین لباسشویی، لکه‌های خون تازه را پاک کنید. خیساندن خون برای چندین ساعت به از بین بردن لکه قبل از شستشو کمک می‌کند. استفاده از آب گرم بهتر است زیرا باعث تجزیه پروتئین‌های خون می‌شود. مهم است که از استفاده از سفید کننده کلر روی لکه‌های خون خودداری کنید زیرا باعث قهوه‌ای شدن آن‌ها می‌شود.

2. کپک

کپک می‌تواند بسیار سرسخت باشد و تقریباً غیرممکن است حذف شود، اما راه حل‌هایی وجود دارد که می‌توانید قبل از دور ریختن اقلامی که کپک دارند امتحان کنید. در ابتدا سعی کنید کپک را با مواد شوینده و آمونیاک پاک کنید. استفاده از مقداری جوش شیرین در ناحیه آسیب دیده به جذب رطوبتی که به رشد کپک کمک می‌کند کمک می‌کند.

3. لکه‌های گل

تمیز کردن لکه‌های گل معمولاً سخت‌تر از سایر لکه‌های کثیفی در فضای باز است زیرا گل راحت‌تر به الیاف پارچه می‌چسبد. ذرات موجود در گل بزرگتر و ناهموارتر از انواع دیگر ذرات خاک هستند. هنگامی که آن‌ها به الیاف پارچه چسبیده اند، جدا کردن آن‌ها می‌تواند بسیار دشوار باشد زیرا آب را خیس می‌کنند و در حالی که هنوز به پارچه چسبیده‌اند خشک می‌شوند.

 

4. لکه‌های دود

اگر یک تکه لباس به دود بخور یا سیگار آغشته شده باشد، ممکن است با اضافه کردن مقداری سرکه به شستشو کمک کند. سرکه مقداری اسیدیته به چرخه شستشو اضافه می‌کند و به شکستن برخی از ذرات که باعث ایجاد لکه‌های سرسخت روی لباس می‌شوند کمک می‌کند. همچنین مهم است که از استفاده از سفید کننده کلر روی پارچه‌های آغشته به دود اجتناب کنید زیرا ممکن است آن را زرد یا خاکستری نماید.

5. لکه جوهر

از بین بردن لکه‌های جوهر ممکن است دشوار باشد، به خصوص اگر سعی کنید از مواد شیمیایی خشن استفاده کنید. برای جلوگیری از آسیب دیدن پارچه، بهتر است قبل از شستشو از مایع ظرفشویی و آب خنک روی لکه جوهر استفاده کنید.

سخن آخر

هنگامی که سعی می‌کنید لکه‌های روی لباس را پاک کنید، قبل از برطرف کردن لکه مطمئن شوید که به درستی از لباس مراقبت می‌کنید. اگر قبل از شستشو، ناحیه مورد نظر را با نوعی لکه‌بر از قبل نخیسانید، احتمال آسیب دائمی به الیاف پارچه وجود دارد. اولین نکته در از بین بردن لکه‌های سرسخت لباس زود شستن لکه است اگر لکه‌ای برطرف نشده و عمیقاً در الیاف فرو رود، پاک کردن کامل آن هنگام شستشو تقریبا غیرممکن است. گاهی اوقات، تلاش برای جلوگیری از آغشته شدن به این لکه‌ها بهترین کار است زیرا مواد شیمیایی که باعث سفت شدن آن‌ها می‌شوند ممکن است به طور دائمی به پارچه شما آسیب بزنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه برطرف کردن لکه توسط لکه برهای حرفه‌ای توصیه می‌شود به برچسب محصول مراجعه کنید چرا که استفاده از این مواد شیمیایی ممکن است مضر باشد.

دیدگاهتان را بنویسید