صفحه اصلی / بلاگ / اثرات مضر لباس‌های تنگ بر کودکان

اثرات مضر لباس‌های تنگ بر کودکان

هنگامی که کودکان دچار جهش رشد می‌شوند، والدین اغلب لباس‌های بزرگ‌تری را برای سازگاری با بدن او انتخاب می‌کنند. باید بدانید که خرید لباس‌های خیلی کوچک برای سلامتی کودک خطرات جدی دارد. این موارد شامل آسیب به استخوان‌ها و اندام‌ها و همچنین محدودیت حرکت و سایر مسائل مربوط به وضعیت بدن و تنفس است. اگر می‌خواهید کودکتان بدون هیچ مشکلی از دوران کودکی‌اش لذت ببرد، بهتر است مطمئن شوید که همه لباس‌ها به درستی با بدن او متناسب است، چه فرزندتان اخیراً جهش رشدی را تجربه کرده باشد یا نه.

کودکانی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند

نرخ چاقی کودکان در سی سال گذشته سه برابر شده است. بیش از ۳۰ درصد از کودکان دارای اضافه وزن هستند. این آمار هم از نظر سلامتی کودک و هم به این دلیل که ممکن است فرصت‌های تحصیلی و شغلی آینده را محدود کند، نگران کننده است. نوجوانان چاق که اغلب در دوران کودکی هم چاق بودند، ۲ تا ۵ برابر بیشتر در بزرگسالی در معرض چاقی قرار دارند که منجر به مشکلات جدی برای سلامتی کودک چه جسمی و چه روانی می‌شود. اندازه لباسی که کودک می‌پوشد باید بر اساس قد او تعیین شود تا وزن. مهم است که کودکان لباس‌هایی بپوشند که حرکت را محدود نکرده و در تنفس اختلال ایجاد نکند.

 

ترویج چاقی و سایر مسائل بهداشتی

مطالعات نشان داده‌اند که کودکانی که لباس‌های تنگ به تن دارند، که اغلب در آب و هوای گرم‌تر رایج است، ممکن است از شرایط پزشکی مانند گرمازدگی و تحریکات پوستی رنج ببرند. این مسائل بهداشتی نه تنها برای سلامتی کودک مضر هستند، بلکه عادات ناسالم مانند پرخوری و دراز کشیدن را نیز ترویج می‌کنند. این شیوه زندگی نه تنها در دوران کودکی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه در بزرگسالی نیز مهم است. چرا که والدین با عادت‌های بد بچه‌ها مواجه می‌شوند که چالش جدیدی است یا در آینده با عواقب بیشتری روبرو شوند. به همین دلیل، مهم است که حواستان باشد که چه نوع لباسی برای فرزندانتان می‌خرید و در درجه اول راحتی و سلامتی کودک را در نظر بگیرید.

از بدن فرزندتان محافظت کنید

لباس‌های تنگ می‌تواند جریان هوای مناسب را مهار کند و باعث شود کودک بیشتر عرق نماید. با گذشت زمان، این می‌تواند به عوارض شدیدتری مانند گرمازدگی منجر شود که سلامت کودک را تحت تاثیر قرار میدهد. کودکان خردسال نسبت به بزرگسالان استخوان‌های نرم‌تری دارند و همیشه در موقعیتی نیستند که دمای بدن خود را به خوبی تنظیم کنند. برای آن‌ها مهم است که بتوانند آزادانه حرکت کنند. این همچنین به جلوگیری یا کاهش فشار عضلانی که می‌تواند در نتیجه لباس‌های تنگ رخ دهد کمک می‌کند. آستین‌های بلند و ساق‌های شلواری ممکن است در ماه‌های سرد گزینه‌های خوبی به نظر برسند، اما در واقع می‌توانند جریان خون در دست‌ها و پاها را هنگامی که داغ می‌شوند، مختل کنند و خنک شدن را برای او مختل نمایند. لباس‌های بلند را هرگز نباید داخل شلوار کنید چون حرکت را مهار می‌کند که می‌تواند منجر به آسیب یا کشش عضلانی شود. این کار همچنین می‌تواند باعث تحریک پوست و/یا ایجاد آلرژی شود و برای سلامتی کودک مضر است. بهترین گزینه برای کودک شما پوشیدن الیاف طبیعی مانند پنبه است زیرا به پوست کودک اجازه تنفس می‌دهد و در عین حال دمای بدن را سالم نگه می‌دارد.

 

مردم لباس‌های تنگ را به دلایل مختلف ترجیح می‌دهند.

ممکن است از دنبال کردن آخرین روندهای مد لذت ببرید، یا شاید فقط لباس‌های تنگ را به لباس‌های گشاد ترجیح دهید. همچنین ترجیح دادن لباس‌های تنگ در حین ورزش بسیار رایج است البته این لباس‌ها مضر نیستند و حرکت را آسانتر می‌کنند البته پوشیدن لباس‌های تنگ هیچ اشکالی ندارد پوشیدن این لباس‌ها می‌توانند ظاهر و احساس خوبی داشته باشند، اما لباس‌های خیلی تنگ می‌توانند اثرات منفی بر سلامتی کودک  داشته باشند.

کدام لباس تنگ مضر است؟ زمانی که لباس‌ها ناراحتی ایجاد کنند، احتمالاً بیش از حد تنگ هستند. چند نشانه کلیدی لباس‌های خیلی تنگ ممکن است شامل موارد زیر باشد:

·       علائم قرمز روی پوست

·       علائم فشار

·       تحریک پوست

·       بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن

·       مشکل در تنفس

·       حرکت محدود

چه نوع لباسی ممکن است این اثرات را داشته باشد؟

هر لباسی که خیلی تنگ باشد می‌تواند منجر به ناراحتی و اثرات بالقوه سلامتی کودک  شود. اما کدام لباس‌ها اغلب تنگ هستند؟

·       شلوار یا شلوار جین تنگ، از جمله ساق‌های ورزشی

·       کمربندها

·       جوراب شلواری

·       تاپ‌های سبک

آیا لباس‌های تنگ می‌توانند مشکلات سلامتی خاصی ایجاد کنند؟

مشکلات رایجی که هنگام پوشیدن لباس‌های بیش از حد تنگ ظاهر می‌شود شامل سوزش و درد است. همچنین ممکن است متوجه علائمی شوید که لباس، پوست را منقبض می‌کند. اما آیا لباس‌های تنگ می‌توانند مشکلات و  دیگری برای سلامتی کودک ایجاد کنند؟

 

ناراحتی گوارشی

میشل راوش، متخصص تغذیه، اشاره می‌کند که لباس‌های تنگ، از جمله کراوات، می‌توانند اختلالات گوارشی، مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، بیماری کرون، و بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) را بدتر کنند و سلامتی کودک را تحت تاثیر قرار دهند. «لباس‌های تنگ، زمانی که «بسیار تنگ» باشند، این ظرفیت را دارند که فشار بیشتری بر معده و روده وارد کنند این می‌تواند علائمی مانند رفلاکس اسید و سوزش سر دل را بدتر کند. در درازمدت، ریفلاکس مکرر اسید می‌تواند منجر به بیماری‌های جدی‌تری مانند ازوفاژیت شود که می‌تواند بلع را دردناک و دشوار کند. اگر کودک شرایطی دارد که باعث نفخ می‌شود، مانند IBS، لباس‌های تنگ ممکن است بر گوارش او تأثیر منفی بگذارد و علائم را بدتر کند.

عفونت‌های مخمری

پوشیدن شلوار تنگ، جوراب شلواری یا لباس فرم نیز می‌تواند منجر به عفونت قارچی شود. لباس‌های تنگ اغلب قابلیت تنفس کمی دارند. اگر کودک عرق کند و به موقع لباسش را تعویض نکند خطر عفونت افزایش می‌یابد.

برگرداندن لباس هایی که در اثر شستن کوچک شده

شاید شلوار جین مورد علاقه کودکتان یا ژاکت کاملاً جدیدی که به تازگی خریده‌اید، به طور تصادفی در خشک‌کن در دمای بالا انداخته شده و اکنون اندازه آن خیلی کوچک است. از نظر فنی، شما هرگز نمی‌توانید لباس‌های کوچک خود را بزرگ کنید. با این حال، می‌توانید الیاف را شل کرده و کشش دهید و آن‌ها را به شکل خود بازگردانید.

در اینجا چند مرحله آورده شده است تا به شما در رفع این مشکل کمک کند.

1. ابتدا سینک لباسشویی یا یک ظرف بزرگ را با حداقل ۱ لیتر آب ولرم پر کنید. بیشتر لباس‌های بافتنی مانند پنبه، پشم و ترمه بهتر از پارچه‌هایی با بافت‌های تنگ‌تر مانند ابریشم، پلی‌استر یا ابریشم مصنوعی به این روش پاسخ می‌دهند. باید توجه داشته باشید که از آب سرد یا گرم استفاده نکنید.

2. با استفاده از شامپو بچه یا نرم کننده موی ملایم، تقریباً ۱ قاشق غذاخوری برای هر ۱ لیتر آب مخلوط کنید. هم بزنید تا آب یک قوام نرم و صابونی به خود بگیرد. نرم کننده و شامپو بچه می‌توانند الیاف لباس‌های چروک شده شما را شل کنند. هنگامی که الیاف شل می‌شوند، کشیده شدن و تغییر شکل آن‌ها آسان‌تر می‌شود. این به شما امکان می‌دهد تا لباس را به اندازه مناسب بازگردانید.

3. لباس چروک شده را در محلول صابونی خود غوطه‌ور کنید و مطمئن شوید که به مدت ۳۰ دقیقه یا بیشتر پوشیده شده است. می‌توانید به آرامی لباس را زیر آب بکشید و آن را خیس کنید.

 

4. لباس را از محلول آب صابون بردارید، خشک کنید و محکم فشار دهید تا رطوبت اضافی آن از بین برود. لباس را آبکشی نکنید. آب صابون باید روند شل کردن الیاف را ادامه دهد.

5. یک حوله بزرگ پهن کنید و لباس را روی آن قرار دهید. به تدریج حوله را در حالی که لباس داخل آن است جمع کنید. لباس باید حدود ۱۰-۱۵ دقیقه در حوله بماند. وقتی تمام شد، باید مرطوب باشد اما دیگر خیس نباشد.

6. لباس خود را روی یک حوله صاف و خشک دوم منتقل کنید. به آرامی لباس کودک را به شکل مناسب خود دراز کنید و در صورت لزوم با اجسام سنگین در جای خود محکم نمایید. اگر اجسام سنگین ندارید، لباس مرطوب را با گیره لباس به لبه حوله محکم کنید یا به یک تخته چوب پنبه‌ای بزرگ سنجاق کنید. برای اندازه گیری دقیق اندازه و شکل لباس خود، می‌توانید طرح کلی یک لباس مشابه و مناسب را بر روی یک تکه کاغذ پوستی بزرگ ترسیم کنید و به عنوان راهنما از آن استفاده نمایید.

7. به خشک کردن صاف ادامه دهید تا رطوبت کمی باقی بماند. اگر لباس‌هایتان را به حوله سنجاق کرده‌اید، می‌توانید لباس‌هایتان را روی چوب لباسی بگذارید و در مکانی آفتابی یا خشک آویزان کنید. نیروی جاذبه لباس را بیشتر به سمت پایین می‌کشد.

اگر این تاکتیک تغییر زیادی ایجاد نکرد، می‌توانید این روند را تا زمانی که اندازه مورد نظر را بدست آورید تکرار کنید.

 

چگونه لباس‌های کودک را به‌درستی بشوییم بدون اینکه آن‌ها را کوچک کنید؟

نحوه شستن لباس نوزاد

برای حفظ سلامت کودک و  شستن صحیح لباس‌های او از شوینده‌های بدون عطر، ملایم و چرخه شستشوی ظریف یا سرد استفاده کنید. برای خشک کردن لباس‌ کودک بدون چروک شدن، از دمای کم در خشک کن استفاده کنید. اما استثنائات و نکات و ترفندهای مفید دیگری وجود دارد که باید در مورد لباسشویی نوزاد بدانید.

در اینجا ۷ نکته که باید در مورد شستن لباس نوزاد بدانید آورده شده است.

1. از چه نوع شوینده‌ای استفاده کنید

احتمالاً ساده‌ترین کار خرید یک شوینده مخصوص لباسشویی است که به طور خاص برای نوزادان ساخته شده است. اما اگر بودجه کافی ندارید و می‌خواهید چیزی بخرید که کل خانواده بتوانند از آن استفاده کنند، واقعا نیازی به تهیه آن نیست. بیشتر مواد شوینده خانگی برای نوزادانی که حساسیت خاصی ندارند مناسب هستند و سلامتی کودک را به خطر نمی اندازند. بهترین و ایمن‌ترین شوینده برای لباس‌های کودک به شرح زیر است:

·       بدون بو

·       ملایم و طراحی شده برای لباس‌های ظریف

·       بدون سفید کننده

·       بدون نرم کننده پارچه

یکی دیگر از گزینه‌های آسان اگر می‌خواهید خودتان مواد شوینده لباس‌های کودک بسازید، مخلوط کردن مقدار مساوی جوش شیرین و آب گرم است. از مخلوط به همان روشی که هر شوینده دیگری استفاده می‌کنید استفاده کنید. این شوینده برای از بین بردن لکه‌ها عالی است و برای سلامت کودک و پوست او فوق العاده ملایم خواهد بود.

 

2. از چه چرخه شستشو و چرخه خشک کردن یا حرارت استفاده کنیم

لباس‌های کودک شما تقریباً همیشه دستورالعمل‌های شستشو و خشک کردن روی برچسب دارند. آن‌ها را دنبال کنید. این بهترین راه برای دانستن تمام تنظیمات لباسشویی مناسب برای از بین بردن چروک و رنگ یا آسیب به لباس است. اما در صورت شک، اکثر والدین با استفاده از چرخه ملایم، در آب سرد استفاده می‌کنند.

3. چه چیزی را با دست بشوییم

شستن تمام لباس‌های کودکتان با دست احتمالاً به مرور زمان شما را خسته می‌کند. آن‌ها بسیار کوچک هستند و تعداد آن‌ها زیاد است! نیازی به شستشوی دستی وجود ندارد مگر اینکه به طور خاص گفته شود «فقط شستشوی دست».

4. هر چند وقت یکبار لباس‌های کودک خود را بشویید

پاسخ واضح در اینجا این است که وقتی کودک شما چیزی را پوشید، قبل از اینکه بتواند دوباره آن را بپوشد، باید آن را بشویید.

خلاصه

لباس‌های تنگ‌تر دمای بدن را افزایش می‌دهند و برای سلامتی کودک مضر هستند. اگر کودک بیش از حد گرم شود، گرمازده میشود. گرمازدگی در صورت‌عدم درمان می‌تواند منجر به مرگ شود علاوه بر این لباس تنگ گردش خون را در بدن کودک مختل می کند بنابراین مهم است که والدین مطمئن شوند که بچه‌ها وقتی لباس‌های تنگ مانند شلوار ساق یا شلوار جین می‌پوشند راحت هستند.

احساس فشردگی و لاغرتر به نظر رسیدن تنها چند نتیجه برای کودکانی است که لباس‌های تنگ دارند. این احساس همچنین با مسائل مربوط به عزت نفس و همچنین اضطراب تصویر بدنی مرتبط است که اغلب منجر به اختلالات خوردن می‌شود. مهم است که همیشه لباس‌های گشاد در دسترس داشته باشید تا کودکان بتوانند در حین بازی، رشد و یادگیری احساس راحتی کنند. فضای اضافی به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند آزادانه حرکت کنند و به طور کامل در آنچه در اطرافشان می‌گذرد مشارکت نمایند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید