صفحه اصلی / بلاگ / انتخاب رنگ لباس کودک

انتخاب رنگ لباس کودک

راهنمای انتخاب رنگ لباس کودک

شنیدن صدای قلبش، آغاز دیگریست بر انتظار طولانی ولی شیرین مادر و روزهای همراه با دلهره‌های لمس تکان‌هایش. ریتم‌هایی که ثانیه‌ها را با امید و ذوق همراهیشان می‌کنیم و روزشمار آمدنش و … همه و همه در کنار ذوق چیدمان اتاقش، لباس‌های کوچک و شیرینش و وسواس‌های مادرانه‌ای که تا قبل از او نبود. چه رنگی، چه جنسی و چه مدلی مناسب لباس‌های این فرشته تازه وارد است؟

یکی از موارد مهمی که هر پدر و مادری در این روزهای همراه با انتظار به آن فکر می‌کنند رنگ لباس فرزندشان است. وجود رنگ‌ها از هر چیزی در اطراف ما مشهودتر و تأثیرگذارتر است.

متن پیش رو تلاشی در جهت کمک به شما عزیزان برای انتخابی مناسب و دقیق در رنگ لباس کودکانتان است.

رنگ‌های ملایم یا پررنگ

در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) آمده است: «نگاه کردن به سبزه باعث افزایش نور چشم می‌شود.» رنگ‌های خالص و به دور از خاکستری (sharp) که در اصلاح عامه به آن پررنگ گفته می‌شود نوعی انرژی و جذابیت در وجود خود دارند که به صاحب آنها (کودکان) نیز انتقال پیدا می‌کند. برای مثال رنگ زرد خالص در کنار رنگ سفید، حسی از انرژی همراه با جذابیت در مخاطب ایجاد می‌کند. خداوند در آیه‌ای از سوره بقره برای توصیف نوعی از رنگ زرد، آن را باعث ایجاد سرور و نشاط در بیننده آن معرفی می‌نماید.  اما برای نوزادان کوچک، رنگ‌های ملایم مناسب‌تر است. چرا که هنوز بینایی نوزاد کامل نشده و رنگ‌های ملایمی مثل آبی و سبز خیلی کمرنگ برای شروع شناخت کودک از محیط مناسب‌تر است ولی به مرور تا دوسالگی، تونالیته رنگ‌ها را کمی افزایش داده و از روشنایی آن کم کنید.

رنگ‌های گرم و سرد

در بحث تقسیم‌بندی رنگ‌ها می‌توان به رنگ‌های گرم و سرد اشاره نمود که هر کدام اثرات خاص خود را دارند.

رنگ‌های گرم شامل زرد، قرمز، نارنجی و ترکیباتشان است. این رنگ‌ها پرانرژی هستند و گفته می‌شود بهتر است از آنها در فصول سرد استفاده نمود. نمونه بارز این موضوع، توجه بالا به رنگ قرمز در شب یلدا است. نکته دیگری که در مورد رنگ‌های گرم بیان می‌شود این است که ذهن نوزادان با دیدن این رنگ‌ها فعال‌تر می‌شود.

رنگ‌هایی مثل آبی، بنفش سبز و ترکیباتشان جزء رنگ‌های سرد به حساب می‌آیند و همنشینی این رنگ‌ها نیز ترکیبی سرد را ایجاد می‌نماید. بهتر است در فصل گرما بیشتر از این رنگ‌ها استفاده شود و نماد آن نیز غلبه رنگ سبز در طبیعت در فصل تابستان است.

رنگ‌های مکمل

در بحث رنگ‌شناسی، موضوع مکمل رنگ‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. استفاده از ترکیب رنگ‌های مکمل، تأثیر آرامش‌بخش و دلنشینی دارد. برای مثال استفاده از رنگ نارنجی در کنار آبی حس خوبی ایجاد می‌نماید. مکمل سه رنگ اصلی در ادامه ارائه شده و برای سایر رنگ‌ها نیز می‌توان از مکمل رنگ خانواده آن رنگ استفاده نمود؛

مکمل رنگ قرمز، سبز است.

مکمل رنگ زرد، بنفش است.

مکمل رنگ آبی، نارنجی است.

توجه به پاکیزگی

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، اهمیت مسأله پاکیزگی است. استفاده از رنگ‌های روشن در کنار آن که باعث انرژی، شادی و سرزندگی و افزایش سلامت روانی است و نوعی نشاط روحی به شخص و اطرافیان انتقال می‌دهد، از این منظر که زودتر آلودگی را نشان می‌دهند نیز بسیار اهمیت دارد. البته با توجه به احتمال بالای لک شدن لباس نوزادان، لک شدن لباس‌های روشن احتمال بیشتری دارند.

انتخاب رنگ لباس از طرف کودک

از سن دو سالگی به بعد که کودک تا حدودی مسأله انتخاب را متوجه می‌شود، باید به او میدان داد تا در جهت استقلال کودک و نیز افزایش قدرت تصمیم‌گیری، انتخاب رنگ را در اختیار او قرار داد.

نتیجه‌گیری

برای انتخاب رنگ لباس کودک مؤلفه‌هایی بسیاری در این متن ارائه شد ولی آنچه از همه چیز مهم‌تر است، سلیقه والدین است و این موارد تنها کمکی برای تصمیم‌گیری بهتر به شما است.

 

برای خرید لباس کودک ایرانی با بهترین کیفیت و ارسال ارزان قیمت به سراسر ایران می توانید به صفحه فروشگاه پخش پوشاک کودک ایرانی باوه مراجعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید