صفحه اصلی / بلاگ / پنچ نوع پارچه مناسب لباس بچه

پنچ نوع پارچه مناسب لباس بچه

اولین و مهمترین نکته در انتخاب پارچه برای دوخت لباس بچه این است که نرم بوده و تحریک کننده نباشد. برای نوزادان و بچه‌های بزرگ‌تر، راحتی و ایمنی بسیار مهم است. پارچه باید قابل تنفس باشد همچنین باید در برابر شستشو مقاوم بوده و در اثر بازی و استفاده زیاد فرسوده نشود. دقت کنید که هرگز بدون پیش شستن پارچه برای بچه‌ها لباس ندوزید. اکثر خیاطان به عنوان یک آماده‌سازی قبل از دوخت پارچه را یکبار می‌شویند. اما شستن پارچه فایده دیگری هم دارد. شما با این کار می‌توانید اکثر مواد شیمیایی را که به احتمال زیاد روی پارچه‌های کارخانه‌ای اسپری می‌شوند حذف کنید. در این مقاله در مورد پنج پارچه مناسب برای لباس بچه بحث می کنیم، همچنین به مواردی که باید از آن بپرهیزیم می‌پردازیم.

پنبه

این پارچه ۱۰۰٪ پنبه‌ای بوده و نرم و سبک است با تعداد نخ‌های بالا برای تهیه لباس بچه بسیار مناسب است. ؛ تا حدودی شفاف است و کمی احساس ترد دارد، اما در عین حال، هنگام  لمس بسیار لطیف است، زیرا از نخ بسیار ظریف تهیه شده.  این یک پارچه پرکاربرد برای ساخت لباس مجلسی نیز مناسب است. آیا می‌دانید برای نوزادان کوچک به پارچه‌ای نیاز دارید که بتواند سریع خشک شود تا در طول روز و هنگام تعویض معطل نمانید. یکی از دلایلی که مادران از ترکیب پنبه سبک وزن برای تهیه لباس کودک انتخاب می‌کنند همین است.

پنبه به طور سنتی یکی از سازگارترین پارچه‌ها با محیط زیست محسوب می‌شود. شلوار جین، تی‌شرت، لباس‌ها و روپوش‌های بچه‌گانه از این پارچه دوخته می‌شوند. برای هر زمانی از سال مناسب هستند: حساسیت‌ ایجاد نمی‌کنند، بادوام و بسیار مقاوم در برابر مواد شیمیایی بوده و اجازه می‌دهد هوا از آن عبور کند و می‌تواند رطوبت را جذب و حفظ کند. با این وجود، معایبی نیز دارد: اتو کردن سخت و توانایی تغییر شکل در هنگام شستشو. به همین دلیل است که مقدار کمی از الاستین یا پلی استر به اقلام نخی اضافه می‌کنند . ویل هم پارچه‌ای نیمه شفاف است که الیاف آن تقریباً مانند الیاف گاز است. این پارچه بسیار شبیه به پنبه است، اما نازک‌تر و شفاف‌تر و تا حدودی ترد تر. اما هوا در آن به راحتی جریان پیدا می‌کند. پارچه بسیار مناسبی برای دوخت لباس بچه‌گانه است.

کتان

کتان نیمه شفاف و سبک و بسیار نرم است. کتان مانند پنبه یکی از محبوب‌ترین پارچه‌های طبیعی است. برای هوای گرم تابستان مناسب بوده و هوا را به خوبی عبور می‌دهد، رطوبت را جذب می‌کند، اما اتو کردن آن سخت است. کتانی طبیعی ممکن است کمی خشن باشد که برای پوست کودکان کوچکتر خیلی خوب نیست. با این حال، لباس‌های کتان نازک گزینه خوبی برای لباس بچه است.

اغلب اتفاق می‌افتد که والدین هنگام خرید لباس برای کودک، در درجه اول سبک را ترجیح می‌دهند. با این حال، پارچه نیز مهم است. اکثر کارشناسان موافقند که کمد لباس کودکان باید دارای ویژگی‌های زیر باشد: تهویه خوب، توانایی جذب رطوبت وعدم ایجاد حساسیت.

ساتن

پارچه ساتن سطحی براق دارد و شبیه ابریشم است. تهویه خوبی دارد و به راحتی اتو می‌شود. ساتن برای لباس کودکان مناسب است. به دلیل هدایت حرارتی کم، ساتن دمای بدن کودک را حفظ می‌کند. این لباس‌ها کمتر چروک می‌شوند و بسیار بادوام هستند و یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها برای هوای گرم تابستانی هستند.

تدی

تدی اغلب در تولید لباس بچه استفاده می‌شود و مزایای بسیاری دارد: بادوام است، شستشوی آن آسان است و تغییر شکل نمی‌دهد. با توجه به این مزایا، تدی محبوبیت زیادی در بین لباس‌های بیرون به ویژه برای کودکان پیدا کرده است.

پشم گوسفند

پشم گوسفند یک پارچه طبیعی با مزایای زیاد است، اما نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارد. پشم در هوای سرد عالی است، زیرا گرما را حفظ می‌کند و تقریباً کثیف نمی‌شود. با این وجود، برخی از انواع الیاف پشمی هنگام پوشیدن باعث ناراحتی کودک می‌شوند. بنابراین، هنگام انتخاب لباس بچه از پارچه پشمی، به ترکیب پشم توجه کنید. به عنوان مثال، اکریل پارچه را نرم می‌کند و مطمئناً لمس آن را  لذت بخش خواهد کرد.

 

اگر نوزاد پوست حساسی دارد به دنبال چه پارچه‌هایی باشیم؟

اگر کوچولوی شما پوست حساسی دارد، حتی لباسش هم می‌تواند آن را تحریک کند. یکی از بزرگترین سوالاتی که توسط والدین پرسیده می‌شود این است: اگر کودک پوست حساسی دارد، باید به دنبال چه پارچه‌هایی در لباس، ملافه و سایر وسایل کودک باشیم؟

پنبه ارگانیک

پنبه یکی از قابل تنفس‌ترین پارچه‌ها است که برای افرادی که پوست حساسی دارند ایده آل است. شل است و به پوست اجازه تنفس می‌دهد. پنبه ارگانیک یا پنبه‌ای که بدون هیچ گونه مواد شیمیایی خشن رشد و پردازش می‌شود، گزینه بهتری برای پوست‌های حساس است. در این پارچه‌ها هیچ خطری برای قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی باقی‌مانده که ممکن است پس از ساخت و شستشو به الیاف پارچه بچسبند وجود ندارد. تنها مشکل پنبه این است که رطوبت را جذب می‌کند و پارچه مرطوب می‌تواند برای پوست‌های حساس تحریک کننده‌تر باشد اما تا زمانی که پارچه خشک است، یکی از بهترین گزینه‌ها برای لباس کودک است.

ابریشم

ایده قرار دادن یک نوزاد در ابریشم ممکن است مسخره به نظر برسد، اما باید بدانید، ابریشم یک پارچه طبیعی است که به عنوان یک گزینه ممکن برای افراد دارای پوست حساس،  مورد مطالعه قرار گرفته است. اگرچه مقرون به صرفه‌ترین گزینه نیست، اما اگر نوزاد شما با پارچه‌های دیگر مشکل دارد، ابریشم ممکن است جایگزین خوبی باشد. این پارچه به طور طبیعی ضد میکروب است و به کاهش احتمال عفونت ثانویه پوست که می‌تواند مشکلات پوست حساس را بدتر کند، کمک می‌کند.

میکروفیبر

بسیاری از ما وقتی شروع به صحبت در مورد میکروفیبر می‌کنیم به پارچه‌های شستشو و سایر وسایل تمیز کننده فکر می‌کنیم، اما سطح صاف و توانایی‌های دفع رطوبت آن را به انتخابی عالی برای نوزادانی با پوست حساس تبدیل می‌کند. به راحتی تمیز می‌شود و به خشک نگه داشتن پوست کمک می‌کند. اگر نمی‌توانید لباس میکروفیبر پیدا کنید، به پارچه‌های شستشو و ملافه‌ها نگاهی بیندازید. این اقلام همچنین می‌توانند به سالم نگه داشتن پوست نرم کودک بدون سوزش کمک کنند.

بامبو

بامبو یکی از نرم‌ترین پارچه‌های موجود در بازار است. بامبو دارای خواص ضد میکروبی است، به این معنی که برای پوست هر کسی مناسب است. این ماده همچنین نرم و قابل تنفس است، که آن را به انتخاب ایده آلی تبدیل می‌کند. بعلاوه بامبو محصولی سازگار با محیط زیست و غیر سمی است. تعیین اینکه چه چیزی باعث تحریک پوست در نوزادان می‌شود دشوار است. آن‌ها خیلی کوچکتر از آن هستند که به ما بگویند چه چیزی آن‌ها را آزار می‌دهد. اما با انتخاب پارچه‌های ارگانیک یا غیر آلرژی زا، محافظت از پوست آن‌ها در هنگام پوشیدن لباس آسان‌تر است.

پارچه‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید

در حالی که پارچه‌های مختلفی برای پوست حساس کودک شما ملایم و مناسب هستند، برخی از مواد هم وجود دارند که برای نوزادان مناسب نیست مانند پارچه‌هایی که می‌توانند احتمال ایجاد بثورات را در کودک شما افزایش دهند یا هر گونه اگزما یا سایر بیماری‌های پوستی را که ممکن است داشته باشند تحریک کنند. اما چه نوع پارچه ای‌ پوست نوزاد را تحریک می‌کند؟ در اینجا به مواردی اشاره شده که باید مراقب آن‌ها باشید:

پارچه‌های مصنوعی

لباس‌های ساخته شده از ابریشم مصنوعی، نایلون یا پلی استر ممکن است گرم‌تر باشند و زمانی که هوا سرد می‌شود، ایده‌آل به نظر می‌رسند، اما رطوبت و گرما را در خود نگه می‌دارند. که هر دو می‌توانند منجر به راش یا تحریک برخی از بیماری‌های پوستی شوند.

پلی استر

پلی استر احتمالاً یکی از رایج‌ترین پارچه‌هایی است که در لباس‌های نوزاد پیدا می‌کنید، زیرا تولید آن ارزان و آسان است، اما همچنین یکی از بدترین نوع پارچه‌ها برای پوست نوزاد شماست. پلیمرهای مصنوعی مورد استفاده برای پارچه باعث تحریک بیشتر پوست می‌شوند و می‌توانند حاوی مواد شیمیایی خطرناکی باشند که در ساخت پارچه استفاده می‌شود. پلی استر دارای ویژگی‌های مطلوبی است که ممکن است شما را وسوسه کند تا با آن خیاطی کنید. خاصیت ضد چین و چروک دارد، بسیار قوی است و کشیده و جمع نمی‌شود. این بدان معناست که دوخت لباس بچه با آن ظاهر خوبی خواهند داشت و شکل خود را حفظ می‌کند. اما باید بدانید پلی استر برای نوزادان بی‌خطر نیست. این پارچه توسط یک فرآیند شیمیایی شامل نفت، زغال سنگ، هوا و آب ساخته می‌شود و در واقع نوعی پلاستیک است و هنگامی که در خشک کن قرار بگیرد مواد شیمیایی در هوا منتشر می‌کند که برای تنفس مضر است.

پلی استر به دلیل قابل اشتعال بودن، اغلب حاوی مواد شیمیایی مقاوم در برابر شعله است. مخصوصا برای نوزادانی که زیاد لباس‌هایشان را می‌جوند، این یکی از پارچه‌هایی است که باید از آن صرف نظر کرد. اگرچه پلی استر در بسیاری از لباس‌های کودک، اسباب‌بازی‌ها، پتوها، تشک‌ها و فرش‌ها یافت می‌شود، اما برای نوزادان بی‌خطر نیست. این یک پارچه مصنوعی است که  قابل تنفس نیست. می‌تواند باعث گرمازدگی در نوزادان شود و اگزما و حساسیت‌های پوستی را تشدید کند. برخی از محصولات پلی استر خطرناک‌تر از سایرین هستند و نباید برای دوخت لباس بچه استفاده شوند. همچنین شرکت‌هایی وجود دارند که از پلی استر در محصولات خود استفاده می‌کنند اما با مخلوط کردن آن با پنبه و سایر مواد طبیعی به آن برچسب ارگانیک می‌زنند که باید به آن توجه کنید.

لباس پوشیدن کودک برای آب و هوای سرد

پوست نازک کودکان می‌تواند نسبت به برخی مواد سنگین مثل پشم حساس باشد بنابراین بهترین گزینه در یک هوای سرد این است که کودک را با چند لباس نازک بپوشانید با یک زیر پیراهن نخی شروع کنید، سپس یک لباس مجلسی یا لباس خواب روی آن به بچه بپوشانید. همچنین ممکن است لازم باشد آن‌ها را در یک پتو  بپیچید. شبها اگر هوا سرد است، قرار دادن نوزاد در کیسه خواب می‌تواند به گرم نگه داشتن او کمک کند. اگر هوا گرمتر است، قرار دادن کودک در یک کت و شلوار یا تی شرت پنبه‌ای ارگانیک باید او را خنک نگه دارد.

 

نتیجه گیری

همه والدین باید بدانند چه پارچه‌هایی برای نوزادانشان بی‌خطر است، چه در حال دوختن وسایل کودک باشید چه در حال خرید باید بدانید نوزادان ارزشمند هستند و سلامت و ایمنی آن‌ها در اولویت قرار دارد. با وجود انواع بسیاری از پارچه‌ها که می‌توانید برای لباس بچه انتخاب کنید، دانستن تأثیر آن‌ها می‌تواند کمک کننده باشد.

مواردی که در این مقاله گفته شد تمام پارچه‌هایی نیست که  برای دوخت لباس بچه می‌توان از آن استفاده کرد.  انتخاب نهایی مواد بستگی به هدف خرید لباس و فصلی از سال دارد که می‌خواهید از آن استفاده کنید. برای لباس بچه پارچه‌های طبیعی طرفداران بیشتری دارند. پنبه، کتان و پشم آن دسته از موادی هستند که قابل تنفس بوده، خاصیت ضد حساسیت داشته و بسیار محبوب هستند.

دیدگاهتان را بنویسید